”I skolarbetet skall de intellektuella såväl som de praktiska, sinnliga och estetiska aspekterna uppmärksammas.” Så skriver man i vår läroplan för den obligatoriska skolan Lpo 94. Det tycks vara en nödvändighet att skilja dessa ”aspekter åt”. Redan här markerar man att det praktiska arbetet i sig inte är intellektuellt.
En god miljö/lärandemiljö stimulerar alla sinnen. Syn, hörsel, känsel, smak, lukt och helst också det sjätte sinnet. Bilder kan vara goda verktyg i lärandemiljöer som inspiration till att vilja skapa, vilja förstå, vilja berätta. De kan fungera som illustrerande exempel av information. De kan också fungera som kommunikation och vara högts intellektuella verktyg.
Bilder kan väcka känslor som både lockar och avskräcker. Detta kan utnyttjas av den goda pedagogen som försöker utbilda eleverna till demokratiska medborgare*.
Att praktiskt få arbeta med bilder i skolan är ett sätt att ge utrymme för andra uttryckssätt än tex. Textarbete. I svensk skola är det en självklarhet att arbeta med att själv skapa bilder. Framförallt i de yngre åldrarna. Oftast träffar man dock ingen bildlärare före årskurs 6 vilket också brukar vara brytpunkten då schemat ger färre timmar till denna typ av intellektuella skolarbete. En paradox som för mig är omöjlig att förstå.
”Skapande arbete och lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet.” står det på sid 5 i Lpo 94. Om man ville skulle man kunna fundera på varför man valt att skriva skapande arbete och lek i samma mening. Kanske skulle man kunna uppfatta detta som att de två är nära besläktade. Alltså är skapande arbete (ex. bildarbet) mer likt leken än till exempel textarbete eller mattematik? Hur skulle det uppfattas om det istället stod ”naturvetenskapliga ämnen och lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet”?
Lite längre ner på samma sida kan man läsa om språk.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade.
Genom rika möjligheter att samtala, läsa och skriva skall varje
elev få utveckla sina möjligheter att kommunicera och därmed
Genom rika möjligheter att samtala, läsa och skriva skall varje
elev få utveckla sina möjligheter att kommunicera och därmed
få tilltro till sin språkliga förmåga.”
Men här står ingenting om bildspråk och de resurser bilder och bildarbete bär med sig i både språkliga sammanhang och identitetsutveckling… inget heller om musiken… speglar detta Skolverkets sätt att se på bilder och musik? Speglar det rektorers hantering av timplaner? Låt mig än en gång tipsa om till länken i tidigare inlägget: vad gör en bra skola?
*Lpo 94
Bra Lisa!
SvaraRaderaVilka kloka inlägg. Det tråkiga är att det verkar som om detta är en kamp som vi måste utkämpa om och om igen. När jag utbildade mig i mitten av 90-talet demonstredade vi mot nedskärningar inom bildämnet i skolan. Så är vi där ige, men den här gången är det mycket tystare. En trend i vårt samhälle?
Kram Martina
Jag det verkar inte bättre än att vi måste ut och skåss. Själv har jag varit lat och inte aktiv i debatten, inte engagerat mig i de nya kursplanerna trots inbjudan. Men nu när det närmar sig måste vi (jag) VAKNA! Deyt gäller inte bara bilden utan musik och drama och i grundskolan även slöjd och hemkunskap i mina ögon!!
SvaraRaderaHej Lisa,
SvaraRaderadet blir konkret när du tar upp exempel från LP94 om hur textens betydelse för betoning av mening kan bli en skarp fråga?
Du betonar att det står: "i skolarbetet skall de intellektuella såväl som de praktiska, sinnliga och estetiska aspekterna uppmärksammas".
Att det redan i texten levereras ett synsätt om "hur vi ser" och "hur vi ska se" enligt en överenskommelse som härstammar ända tillbaka till det antika Grekland med knoppen som sär skild från den sinnliga kroppen. Men det hänger ju ihop och fungerar samtidigt. Det är där en bild kommer in, dels som synliggörare och bearbetningsmöjlighet. Som verktyg för kommunikation med sig själv och sin med andra. Det bildliga språket används redan i det talade språket för att det skapar bilder inuti människan. Det visuella språket hjälper till att lyfta fram tankar så att de blir synliga även för andra. Då är bilden stor i förhållande till andra språk. Men som Säljö skriver att det är viktigt att även vara invigt.
Jag citerar vidare: ”Skapande arbete och lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet och frågan: Hur skulle det uppfattas om det istället stod naturvetenskapliga ämnen och lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet?"
Ja hur skulle det verka!!!!:)Bra med frågor!:)
Jag har inte läst LP- heter det- 011? Har du?
Maud