picasso

picasso
copyright:Lisa Ling/ Bild och ide

måndag 4 oktober 2010

Andras bloggar... Oj vad jag är tråååkig

Uppgift:
"Du ska ut och besöka några pedagogiska bloggar. I mötet med de pedagogiska
bloggarna vill vi att du har med dig några frågeställningar"

Går det att processblogga med sina elever? 
Ja, det går. Många gör det redan och de som inte gör det måste väl börja verkar det som. Överallt handlar det om detta. Senaste nyhetsbrevet från lärarnasriksförbun till exempel: "...Elever, lärare och föräldrar är överens om att sociala medier ska stödja elevernas kunskapsinhämtning..."

 ...och tidsaspekten?
Om det ska fungera som värdig kommunikation tar det sjukt mycket tid... och lite trött kan man ju bli av bara ordet blogg, men eg är det ju bara som vilken loggbok som helst fast med fler möjligheter; Text, bild, ljud och inte minst -det går att nås överallt.  -Men, alla har fortfarande inte en egen dator och en risk med detta är att man jobbar aldeles för mycket - om man inte redan gör det.

Upphovsrättsfrågor? 
Lika viktiga i detta sammanhang som i andra.

hur ska man examinera?
Har man möjlighet så ska ju eleverna få vara med och bestämma det..
Genus?
Jag vet inte riktigt vad man menar med denna frågeställning i sammanhanget?

Är det värt att följa andras bloggar?
Jag har tittat på http://ikt-pedagog.blogspot.com/ jag skulle aldrig orka ta mig tid att följa någon blogg om jag inte hittade någon super duper intressant! Av de jag tittat på på vår lista hittade jag ingen som tog mig med storm...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar